Prolog.
Se
vede cu ochiul liber că în ultimii ani am lăsat-o mai moale cu blogheritu
(moale de tot chiar), printre motive fiind și lipsa cronica de timp, drămăluit
cu parcimonie între serviciu și familie.Am lăsat-o mai moale cu mai multe lucruri(
filme, seriale, tv) nu numai cu blogul, cu muzicile am noroc cu telefonul și cu
faptul că sunt singur in birou la serviciu și că nu am program cu publicul decât
sporadic și (teoretic cel puțin) cu programare.Și apoi, qui prodest?Sau ,că să parafrazăm
pe unul din idolii adolescenței și studenției mele (Cioran, care, ca fapt
divers, își dădea duhul exact in ziua in care aveam eu proba de română oral la Bacalaureat – 20.06.1995):”A quoi bon...”.La câți cititori
avea blogul acesta în zilele lui bune, să nu mai zic acuma, nu prea are la cine
ajunge cele scrise de mine.Nu că mi-ar fi păsat vreodată de…..
Și
atunci de ce să-mi pierd timpul, pe care oricum nu-l am, cu cronicareala și alte
baliverne?
Și
tot singur am găsit și raspunsul: scriu pentru mine, pentru a-mi defragmenta și
aranja și fixa ideile, de o vreme constat că am început să uit, poate nu de
tot, dar cel puțin am început să încurc datele, anii, cine ,când a cantat și unde,
mă mai și cert cu tovarășii pe tema asta.O fi de la oboseala cronică, o fi de
la o prematură senilitate, cine știe? Bine-bine, se poate spune, dar pentru asta
e jurnalul .E adevărat că prin adolescență mă chinuia talentul diaristic, dar acum
ne lovim de aceeași problemă: timpul.Si atunci am ajuns la concluzia că dacă scriu
pentru blog, e ceva imperativ, un dead line , un ceva care să mă facă să mă mobilizez…..Am
început în iarna anului trecut un proiect prin care prezentam in fiecare lună alegerile mele dintre albumele apărute
luna respectivă.Am rămas la ianuarie.Am mai găsit prin calculator o mulțime de
cronici începute și rămase la stadiul de draft, o să le definitivez si postez aici,
asa”postume”.
Vol.I ARTmania 2022 , 22-24 iulie –ediția
aniversară XV
La
câteva luni după ce milenialul Covid 19-22 s-au retras din prim-planul vieții noastre
alaturi de rudele sale mai bătrâne ,a fost să fie în final și Artmania 2022. Bilete aveam luate pentru editia 2021 dar cum nu se ținuse din
motivul știut, erau valabile și pentru 2022. Prima dată când mergem în variantă
de trio, incluzându-l și pe junior la prima sa participare.
Ca de obicei, am mai condimentat
printre cu concerte cu ceva vizite la Zoo, Muzeul de istorie naturală, Turnul
Sfatului, Turnul Bisericii Evanghelice,la Bruckental n-am mai ajuns, era deja
prea mult pentru cel mic .
Ostilitățile s-au desfășurat pe două
scene, scena mare ARTMANIA STAGE, cu spatele spre Turnul Sfatului și, diametral
opusă,scena mică ROCKWATCH STAGE.
DAY 1
BUCOVINA
07.00-07.45 PM
Sentimentul pe care l-am încercat intrând in
Piața Mare pe acordurile lui Crivăț&Co a fost similar cu ce simțeam la
primele mele concerte mari, acum 20 de ani, starea aceea de bucurie care te
umple de mai să-ți dea lacrimile.A doua oară când vedeam trupa moldavă live ( după
clubul Flex Arad 2017), au sunat brici ca de obicei, singurele minusuri fiind scurtimea setlistului ( deh, trupă de deschidere)
și pretul merchului ( pe vremuri făceam mișto de Behemoți că aveau merch branduit inclusiv la chestii foarte lumești, iată că
și Bucovinenii au cercei, și nu la câțiva lei).Mă bucuram că botezul juniorului
întru Artmania a fost să fie exact pe Bucovina, pe care-i știe foarte bine ca
si coloană sonoră pentru activitățile de forță de acasă ( spart/cărat/clădit lemne
șamd).
Setlist:
Stele călăuză, Carari In Suflet, Duh, Luna
Peste Varfuri, Straja,Ultima iarnă, Spune tu, Vânt , Sub Piatra Doamnei, Mestecăniș.
STONED JESUS
08.05-08.45. PM
Nu le aveam defel
cu metalul ucrainian înainte, nici măcar pe Jinjer nu-i cunoșteam, singura trupă pe care o
știam era ”1914” pe care-i aveam deja de un an în heavy rotation cu cele două
albume axate ca tematică pe WWI. Culmea, după ce a inceput războiul la ei nu
i-am mai putut asculta. Dar să revenim la SJ, după cum amintisem mai sus, nu-i
cunoșteam dinainte, cică era primul concert internatinal de la invazia rusească din februarie, practică un fel
de stoner. Nu sună rău dar prefer my stoner doomy. Set list:Bright
Like the Morning , Electric Mistress , Thessalia ,Porcelain,I'm the Mountain ,Here
Come the Robots .
ALTERNOSFERA
09.05-10.05 PM
Nici de ei nu
aveam mare habar dinainte, asa-a eu mai greu cu astea de prin mainstream. Mi-a
plăcut mai mult decât m-aș fi așteptat, așa că mi-am lăsat aroganțele deoparte
și m-am bucurat de concert.
TRANSATLANTIC
10.30-12.00 PM
Un combo de monstri
sacri ai progului (Neal Morse, Mike Portnoy și Pete
Trewavas), cunosteam bine
ultimul album. Păcat de unele probleme tehnice ( picase sunetul la chitara lui Roine
Stolt, moment acoperit foarte bine de ceilalți trupeți). Puțin atipică așezarea pe scenă, bateria fiind în
față, în colțul din stânga ( dreapta cum se vede
dinspre public), cei din față putând vedea absolut tot ce facea master Mike,
ceea ce în mod normal, cu bateria în spate pe riser nu se prea poate vedea. Mai
ales că Portnoy bătea când de pe scaun, când din picioare.Proiecțiile steam punkish. Din păcate nu am putut sta
pâna la final din cauza celui mic.Setlist: Overture:
The Absolute Universe, Reaching for the Sky, Overture,
Rose Colored Glasses, Evermore, Is It Really Happening?, Dancing With Eternal Glory, We All Need Some Light, Duel With the Devil, My New World,
All of the Above, Stranger in
Your Soul.
DAY 2
VINTAGE CARAVAN
07.00-07.30 PM
N-am servit.
LEPROUS
07.50-08.50 PM
Îi văzusem tot la
Artmania , la ediția din 2018, dar spre deosebire de atunci, acuma s-a nimeri
să mă prindă, data trecută mi se păreau
oarecum seci, chiar dacă showul fusese unul multimedia, cu proiecții și toate cele. Setlist:
Out of Here, Stuck,
Below, The Price, Running Low, Foe, From the Flame,
Nighttime Disguise, Slave, The Sky Is
Red.
CULT OF LUNA
09.20-10.20 PM
Treburi
administrative ( papa, baie, bere) m-a făcut să nu dau mare atenție trupeților
așa că nu mă pronunț. Setlist: Cold
Burn, Nightwalkers, I: The Weapon, In Awe Of,
Blood Upon Stone.
MESHUGGAH
11.05-12.30 PM
Vârful de lance al djentului, (care fie vorba între noi, nu e un gen muzical, he,he) o
prestație super profi, aproape matematică.
Ostilitățile au început cu Broken Cog de pe ultimul album, prospăt ieșit, după care nu ne-au lăsat să respirăm vreme de un ceas și ceva.De data asta am rămas până la final, restul trupeților mei plecând la cazare. Setlist:Broken Cog,Light the Shortening
Fuse, Rational Gaze, The Hurt that Finds You First, Ligature Marks, Born in Dissonance, In Death -
Is Life, In Death - Is Death, The
Abysmal Eye, Straws Pulled at Random, La bis:
Demiurge, Future Breed Machine.
Pe ROCKWATCH STAGE (scena pentru bebeluși cum zicea Andy Ionescu ) între 10.20 și 10.50 s-au produs TAINE , care de multă
vreme nu mai este doar varianta
romanească a celor de la Death,
cu al lor technodeath ireproșabil. Singurul minus, la sunet, poate dacă erau pe
scena mare, era altă treabă.Setlist:Three days in Darkness, The Devil
Inside, The World does not Change, Dark Days of our Lives, To Infinity, Resurrection .
DAY 3
Dimineața, după
ce îî urcasem pe ai mei pe tren spre casă, dau un tur pe la Casa Altemberger (
Muzeul de Istorie) ca sa-mi intru în stare, iar când treceam prin Piața Mare pe
la 10.00, constat că ajunseseră deja camioanele cu logistica celor de la
Mercyful Fate.
DOR DE DUH
07.00-07.30 PM
Adevărata
jumătate din vechiul Negură Bunget (Hupogrammos și Sol Faur), albumul precedent m-a dat peste cap, cu melanjul de folk, prog, black poate
și ceva post, care m-au facut să și mă pun să recapitulez tot fantasticul românesc
pe care îl citisem sau (nu) vreodată. N-aveți idee ce bine merge Voiculescu pe
fond Dordeduh.A doua vedere după Flexfest vol.1 2018.Același minus ca și la
Bucovina , trupa de deschidere, setlist limitat. Punct.Cu acazia asta m-am ales
și cu un tricou cu Dordeduh, pe care il port cu mândrie cam pe la toate
concertele de atunci încoace.Setlist:Desferecat, Descânt, De neam vergur,În
vieliștea uitării
PINEAPPLE
THIEF
07.50-08.40 PM
Am aflat doar mai
târziu că este trupa lui Gavin Harrison, toboșar de prog care mai prestează și cu Steven Wilson în Porcupine Tree sau chiar cu King Crimson.Poate dacă știam asta la fața locului acordam o atenție mai mare trupeților, așa nu am rămas cu mare lucru, fiind o perioadă de relax în așteptarea celor de la Testament . Setlist: Give It Back , In Exile , Our Mire
, That Shore , Wretched Soul , White Mist , Nothing at Best .
TESTAMENT
09.10-10.20 PM
În vremurile pandemice Titans of creation mi-a fost alături ca și soundtrack pentru
muncile fizice domestice mai greuțe de multe ori, așa că eram familiarizat cu
ultimul lor album, păcat că nu au cântat decât două piese de pe el (Children
of the Next Level
și WWIII)
iar la Alone in the dark eram déjà în
extaz, cu albumul Legacy facându-mi
botezul întru Testament. Adevăratul cap de afiș al ediției XV de Artmania
pentru mine (fără să minimizez defel Transatlantic, Meshuggah sau Mercyful Fate),
cenusăreasa thrashului american, underated fața de Big 4, în lineup-ul actual
fiind cel puțin doi meseriași care bat la fund pe oricare dintre omologii lor
din Big4 ( îmi asum ce zic) Alex Skolnickși Dave Lombardo.Începuse să plouă de ceva vreme, dar nu a mai contat,puteam sta la scut la Mercyful Fate.Setlist:Rise
Up , The New Order , The Pale King , Children of the Next Level , Practice What
You Preach , WWIII , D.N.R. (Do Not
Resuscitate) , The Formation of Damnation , First Strike Is Deadly , Over the
Wall , Into the Pit , Alone in the Dark .
ROCKWATCH STAGE
REVOLVER
10.25-11.00 PM
MERCYFUL FATE
11.20-12.30 PM
Personal il
prefer pe King pentru activitatea solo, dar mai aveam un motiv să fiu acolo și
anume chitaristul Mike Wead, fost membru Candlemass și apoi mastemind la
Memento Mori, una dintre trupele mele de suflet.( Îmi amintesc și acum de posterul cu MF ce-mi trona pe peretele de
cămin din facultă prin anii `90, pentru Wead, evident).După ce a terminat cu prezentarea
respectelor către Baphomet (într-un fel mă bucuram că plecase piticul meu acasă,
n-aș fi știut ce să-i explic la vederea unui nene în toată firea ce pupă de zor
efigia unui gigantic țap înscris într-o pentagramă întoarsă) maestrul King s-a
apucat de muzică.Și de teatru.Doar novicii întru metal probabil nu știu că
maestrul King a fost printre inițiatorii aparițiilor live teatrale, puțin
horror și oculte, cu costume, machiaje, cu o scenografie bine definită pentru a
te întroduce cum trebuie în ”poveste”.Cred că numai bunelul Alice Cooper l-a precedat.Să nu mai vorbim de vocea
caracteristică și poate cu cel mai larg spectru dintre toți vocaliștii de
metal.Spre final, master King își cere scuze că nu poate respecta setlistul
inițial, fiind deja depășit timpul pentru închiderea spectacolului, organizatorul
fiind pasibil de amenzi din partea autorităților, așa că la bis vor cânt o
piesă mai scurtă .Setlist:The
Oath , A Corpse Without Soul , The Jackal of Salzburg , Curse of the Pharaohs ,
A Dangerous Meeting,
Doomed by the Living Dead , Melissa , Evil , Come to the Sabbath , La bis:
Black Funeral .
Zicea cineva, în glumă,că de fapt Armania 2022 a fost un fel de congres al celor mai buni toboșari din lume, și nu e foarte departe de adevăr, dacă îi iei pe rând, strict în ordinea apariției, pe Mike Portnoy, Tomas Haake, Dave Lombardo și Gavin Harrison.
Așa a trecut și ediția nr.XV, prima după pandemie și pentru mine, prima în care l-am dus cu noi și pe junio, să vadă și el ce fac ai lui când pleacă pe la concerte.
Și ca să nu credeți că stau chiar așa de bine cu memoria, da, m-am ajutat de pagina festivalului de p Woov AP și https://www.setlist.fm/
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu