...just my 2 cents on popular culture

...just my 2 cents on popular culture

miercuri, 18 septembrie 2013

ARTMANIA 2013




Alte obligaţii au făcut ca pastila  de anul acesta de ARTmania (ediţia cu nr.VIII) să fie puţin mai concentrată, am  sărit destul de multe chestii pe care oricum la bifasem anii trecuţi, încercând să mai ne şi odihnim puţin, după un an infernal (ca o paranteză, îmi reproşase consoarta anii trecuţi  -în glumă binenţeles că şi ea-i cam acelaşi aluat cu mine- că noi nu mai ştim să ne facem numa’ concedii d-astea “culturale” adică în loc să putorim şi noi la soare undeva, ca tot omu’ în concediu, noi mergem la concerte, batem muzeele, etc.)Adevarul e că în ultimii ani mi-am aranjat concediul (sau o parte ) să pice taman în perioada festurilor şi  concertelor ( recte, iulie-august).Am reuşit totuşi să mai facem un tur pe la Muzeul Astra din Dumbravă, să vizităm cele mai importante instituţii de cultură culinară din jurul Pieţei Mici şi să-mi iau jetoanele (elongated coins) de la Muzeul Brukenthal.

DAY 1
DEINE LAKAIEN

Nu fusesem prea hotărât sa-mi plasez o rezervare pentru cântarea cu pricina dar curiozitatea m-a făcut să-mi rezerv totuşi loc cu doua săptămâni înainte de fest, pe când mai erau doar 20 libere. Ajungând joi  în Sibiu şi trăgând la aceeaşi pensiune ca si in ultimii 3 ani ,după tura de oraş aferentă şi un mic aggiornamento cu minunăţiile culinare din zona Kleine Ring, la 8.00 PM trecute fix ne prezentăm în curte la nenea baronu’ Brukenthal, împreună cu alte in jur de 200 si ceva de persoane.Galeria Gothic vizitabilă la liber, ca doar e în temă.Personaje care mai de care, (de altfel mă aşteptam să găsesc anul acesta la Artmania toată floarea culturii goth având în vedere faptul că pe afiş se găsesc  Deine Lakaien şi Lacrimosa), cel mai exotic dintre acestia constatând că ne este si vecin la pensiune. Duetul german alcătuit din Alexander Veljanov (voce) si Ernst Horn (pian) m-au făcut să-mi piară toată oboseala după o zi de trezit la 6.00, drum cu trenul pe caniculă, etc.Vocea gravă a lui Alexander dublată de prestaţia celui mai trăznit clăpar/pianist  ever,( ştiam dinainte ca pianul în genere e o mixtură de instrument cu coarde cu unul cu percuţie, dar acuma, ultima calitate a fost folosită prea la propriu, săracele corzi fiind ciupite, lovite cu băţul de tobă, frecate cu halba de bere etc.) totul pe fondul uneori sângeriu, alteori sepia al  proiectoarelor de pe pereţii muzeului, m-au făcut să trec prin  stări extreme.Mă  aşteptam la ceva  mai dark wave, electro când colo am primit un show pur acustic  şi  demenţial.

DAY 2

AMARANTHE

Per ansamblu ok, chiar promiţător dacă n-ar fi vocea/vocalu’ clean care mi s-a părut în plus.Oi fi io mai închis la minte da’ am un dinte împotriva influenţelor “core” şi “nu metal” din ultima decadă din metal.Nu mă refer la trupele care sunt pe felia asta, treaba lor, nu mă interesează.Mă refer la trupele care vin dintr-un alt film şi doar au împrumutat din zona asta.D-aia nu suport nici  vocalul de la Lacuna Coil şi nici n-am mai simţit nimic la ultimele albume Inflames. Şi io cu idiosincrasiile mele.Setlist:Invincible ,Leave Everything Behind, 1.000.000 Lightyears, Serendipity, Afterlife, Infinity, Burn With Me , Mechanical Illusion, It's All About Me   (Rain), The Nexus, Call Out My Name, Hunger 



HAGGARD

Îi vazusem prin 2008 la Cluj, da’ nu se compară sunetul din sală cu cel open air.Un sunet brici ,  din păcate cu un setlist puţin cam scurt pentru multă lume din piaţă. Am avut piese de pe Tales Of Ithiria (Tales Of Ithiria,Upon Fallen Autumn Leafs, The Sleeping Child), Eppur Si Muove (Per Aspera Ad Astra,Herr Mannelig,The Observer,Eppur Si Muove) şi Awaking the centuries, piesa omonimă.Din păcate, nimic de pe And Thou Shalt Trust The Seer.La cererile repetate de bis (We want more) Asis a pomenit de fairness şi că urmeaza să –i vedem pe WT. După ce prezentase toţi trupeţii (inclusiv cele două compatrioate ale noastre de la flaut şi oboi), Asis şi-a adus aminte că uitase taman de soprană.Pentru mine cântarea Haggard a fost momentul de vârf al festului de anul acesta.

WITHIN TEMPTATION

Chiar dacă muzical nu-mi mai spun mare lucru de ceva vreme (îs nostalgic după vremurile în care soţiorul lui Sharon îşi mai scuipa bojocii pe ici pe colo cu câte un growl…), nu am ce băga de vină la showul de anul ăsta de la Artmania. Proiecţii, efecte, scenografie, un sunet puţin cam tare pe alocuri şi totuşi curat. O prestaţie de nota 10, Sharon chiar daca e mămică şi nu întinereşte, rămâne una din vocile feminine de top din metal şi o performeră live de invidiat. Nu şi-a schimbat nici măcar o dată costumaţia pe toata durata cântării (cum obişnuiesc mai nou divele) spre deosebire de tanti de la Amaranthe . Setlist:Intro-Mother Maiden (Short Movie), Shot in the Dark, In the Middle of the Night ,Faster , Fire and Ice, Stand My Ground, Our Solemn Hour, Ice Queen, Sinéad, What Have You Done , Angels , Summertime Sadness (Lana Del Rey cover), Iron, Bis: Intro (The Silent Force), See Who I Am, Memories, Mother Earth, Stairway to the Skies .

DAY 3

XANDRIA

Ştiam de ei  de multă vreme, dar nu le acordasem prea multă atenţie până acum. Ultimul album mi se pare bunicel, nu inventează ei mersul pe jos, prea nightwishist pe alocuri , dar sună bine.Aducerea  sopranei Manuella Kraller (ex. Haggard) în trupă a însemnat un mare pas în faţă pentru muzica trupei.Din ce ascultasem înainte de ultimul album nu s-a lipit nimic de mine.Despre prestaţia la Artmania 2013 nu pot spune prea multe, n-am prins decât jumătate.Poate mi s-a părut, dar vocea Manuellei a fost dezavantajată de sonorizare, pe alocuri auzindu-se foarte în spate.
 
ORPHANED LAND

Un show prea scurt datorat faptului c-au intrat pe scenă cu întârziere (din vina lor sau o organizatorilor?), iar când eşti trupă de opening, fiecare minut contează.Setlist variat. Parcă ultimul album mi s-a părut  mai bun decât precedentul ( prea semăna cu Opeth, bănuiesc că se trăgea şi de la producătorul Steven Wilson).Astfel de trupe ar fi meritat un spaţiu mai mare de desfăsurare (la Sonisphere a fost cam la fel).Setlist:The Kiss of Babylon (The Sins) ,Birth of the Three (The Unification),Olat Ha'tamid ,All Is One,The Simple Man ,Sapari,Ocean Land (The Revelation),Norra el Norra (Entering the Ark)

LACRIMOSA

Categoric cel mai notabil lucru referitor la concertul Lacrimosa a fost ploaia .De fapt POTOPUL, că tot au treabă cei de la O.L. cu Noe şi cu arca lui.În pauza de dupa OL, fuga la bere,  încerc de obicei să-mi fac plinul în  perioadele de intermezzo ( niciodată n-am să pricep ce au în cap cei care încep să facă ture de aprovizionare după bere şi potol taman în timpul cântării, când n-ai loc de multe ori nici să arunci un ac, da’ asta-i altă poveste…)  pe când mă întorceam victorios la mese cu halbele pline, simt primele picături de ploaie ce prevesteau potopul ce va urma. Strânşi sub umbrelele de la măsuţe, tragem speranţa că se va potoli pe când începe Lacrimosa. Ca un făcut, începe mai tare! Ajunsesem să scoatem băncuţele afară în ploaie, să încăpem mai mulţi sub umbrele, iar pe final şi chiar după ce se terminase cântarea, a trebuit să escaladăm şi mesele, canalizarea din piaţă nemaifăcând faţă.”Ce vreme au nimerit şi Lacrimoşii ăştia! replică o vecină de “tribună”.Făceam cu cineva o paralelă între ploaia de acum şi cea din 2008, de pe Cotroceni de la Metallica.Atunci rezistasem eroic câteva ore în ploaie, da’ era alceva… , făcusem  1600 km dus-întors să văd first time “Metllica” şi doar nu era sa stau ascuns de ploaie prin vreun colţişor.Acum nu mă mai risc, văzusem deja Lacrimosa în 2008, unde mai pui că de la o anumită vârstă (35+) anumite părţi ale corpului încep să cânte fals în contact cu umezeala….Oricum, respect maxim pentru nebunii care nu s-au clintit din  faţa scenei pe toată perioada showului.Din ce s-a văzut de la noi Lacrimoşii au avut o prestaţie beton (dacă facem abstracţie de vocea Annei care a falsat pe alocuri). Păcat că n-au prins vreme mai bună.Setlist:Ich bin der brennende Komet,  Schakal,  Alleine zu Zweit ,  Not Every Pain Hurts,  Verloren,  Ohne Dich ist Alles Nichts ,  Weil Du Hilfe brauchst, If the World Stood Still a Day , Alles Lüge,  Ich Verlasse Heut' Dein Herz , Der Morgen Danach ,  Irgendein Arsch ist immer unterwegs ,  Fassade - 3. Satz ,  Rote Sinfonie,  Revolution , Stolzes Herz la bis.

Cam atât despre ediţia cu nr.VIII a Artmania, sper s-ajung şi la anul, dacă tot n-am ratat nici o ediţie din 2006 si până acum.



2 comentarii:

  1. Within Temptation si Orphaned Land mai vazusem. Haggard am cam evitat, desi imi placeau in liceu.

    Deine Lakaien imi pare insa foarte rau ca am pierdut. E chiar o trupa care merita mai mult si recomand albumul simfonic de 20 de ani:http://www.youtube.com/watch?v=GLwpPNXJro0

    RăspundețiȘtergere
  2. De pe afisul de anul acesta, doar Deine Lakaien, Xandria si Amaranthe nu vazusem, restul fusesera bifate inainte WT -Artmania 2007,Lacrimosa -Artmania 2008,OL-Sonisphere 2010, Haggard -Cluj 2008. Pe Deine Lakaien m-am pus cu burta dupa Artmania

    RăspundețiȘtergere